Pertanyaan: 834. Apa Itu Adopsi?
Adopsi, dalam pengertian teologis, adalah tindakan anugerah bebas Allah di mana, ketika kita dibenarkan oleh iman dalam Kristus, kita diterima ke dalam keluarga Allah, dan menjadi ahli waris pewarisan surgawi" (lihat Rom. 8:17; II Kor. 6:18; Rom. 8:15, 16). Kepastian adopsi seseorang dan pewarisan yang dijamin olehnya dihitung sebagai atribut kelahiran baru. Adopsi ini sesuai dengan janji, melalui iman, adalah anugerah Allah melalui Kristus (Rom. 9:8; Gal. 3:29; Gal. 3:7, 26; Yeh. 16:3-6; Rom. 4:16, 17; Ef. 1:5, 6, 11; Yoh. 1:12; Gal. 4:4, 5: Ef. 1:5; Ibr. 2:10, 13). Orang-orang kudus ditentukan sebelumnya untuk diadopsi dan bahkan orang-orang non-Yahudi dipilih untuk itu (Rom. 8:29; Ef. 1:5-11; Hos. 2:23; Rom. 9:24-26; Ef. 3:6). Mereka yang diadopsi dikumpulkan bersama oleh Kristus, kelahiran baru mereka terhubung dengannya dan Roh Kudus bukan hanya menjadi saksi adopsi kita tetapi fakta bahwa Roh tersebut memimpin kita adalah bukti adopsi kita (Yoh. 11:52; Yoh. 1:12, 13; Rom. 8:14; Rom. 8:16). Adopsi ini adalah hak istimewa orang-orang kudus dan melalui adopsi tersebut mereka menjadi saudara-saudara Kristus, tetapi saat menunggu pemenuhan akhir, kita tunduk pada disiplin bapa Allah, yang bagaimanapun tidak perlu ditakuti karena Allah adalah penyabar dan penyayang bagi mereka yang mengambil bagian dalam adopsinya (Yoh. 1:12; Yoh. 20:17; Ibr. 2:11, 12; Rom. 8:19, 23; I Yoh. 3:2; Ul. 8:5; II Sam. 7:14; Ams. 3:11, 12; Ibr. 12:5-11; Yer. 31:1, 9, 20). Adopsi kita harus mengarah pada kekudusan dan menghasilkan kesamaan dengan Allah, kepercayaan anak-anak kepada Allah bersama dengan keinginan untuk kemuliaan Allah, semangat doa, kasih damai, semangat pengampunan dan kemurahan hati (II Kor. 6:17, 18; II Kor. 7:1; Fil. 2:15; Mat. 5:44, 45; Ef. 5:1; Mat. 6:25-34; Mat. 5:16; Mat. 7:7-11; Mat. 5:9; Mat. 6:14; Luk. 6:35, 36. Mereka yang menerima adopsi ini aman dan berhak atas pewarisan (Ams. 14:26; Mat. 13:43; Rom. 8:17; Gal. 3:29; Gal. 4:7; Ef. 3:6)."
Question: 834. What Is Adoption?
Adoption, in the theological sense, is "that act of God's free grace by which, when we are justified by faith in Christ, we are received into the family of God, and become heirs to the heavenly inheritance" (see Rom. 8: 17; II Cor. 6: 18; Rom. 8: 15, 16). The certainty of one's adoption and of the inheritance warranted by it are counted among the attributes of the new birth. This adoption is according to promise, is by faith, is of God's grace through Christ (Rom. 9: 8 ; Gal. 3 : 29 ; Gal. 3 : 7, 26 ; Ezek. 16 : 3-6 ; Rom. 4 : 16, 17; Eph. 1:5, 6, 11; John 1:12; Gal. 4:4, 5: Eph. 1:5; Heb. 2:10, 13). Saints are predestined unto adoption and even the Gentiles are selected for it (Rom. 8 : 29; Eph. 1:5-11; Hos. 2 : 23 ; Rom. 9 : 24-26; Eph. 3:6). The adopted are gathered together in one by Christ, their new birth is connected with it and the Holy Spirit is not only a witness of our adoption but the very fact that the said Spirit leads us is an evidence of our adoption (John 11:52; John 1:12, 13; Rom. 8:14; Rom. 8:16). This adoption is a privilege of saints and by it they become brethren of Christ, but while waiting for the final consummation we are subject to the fatherly discipline of God, which, however, is not to be feared as God is longsuffering and merciful to the partakers of his adoption (John 1 : 12; John 20: 17 ; Heb. 2:11, 12 ; Rom. 8 : 19, 23 ; I John 3:2; Deu. 8:5; II Sam. 7:14; Prov. 3:11, 12; Heb. 12:5-11; Jer. 31 : 1, 9, 20). Our adoption should lead to holiness and produce likeness to God, childlike confidence in God together with a desire for God's glory, a spirit of prayer, a love of peace, a forgiving and merciful spirit (II Cor. 6 : 17, 18 ; II Cor. 7:1; Phil. 2:15; Matt. 5 : 44, 45; Eph. 5:1; Matt. 6:25-34; Matt. 5: 16; Matt. 7:7-11; Matt. 5:9; Matt. 6:14; Luke 6:35, 36. Those who receive this adoption are safe and are entitled to an inheritance (Prov. 14:26; Matt. 13:43; Rom. 8:17; Gal. 3:29; Gal. 4:7; Eph. 3:6).